Lagen

Imago

Bron: Open Studiodagen
AKN-Gebouw (360° foto)
Bron: Dick Schippers

In 2030 kent Hilversum honderden kleinere en grotere mediabedrijven. Ze geven Hilversum een eigen identiteit en kleur. Hilversum heeft zichtbaar gemaakt wat het te bieden heeft voor zakelijke doelgroepen, bestuurlijke relaties en het brede publiek. Hierdoor is het oude imago van traditionele audiovisuele industrie met weinig innovatie afgeworpen. Ook het imago van een duf oud dorp met weinig culturele en sociale diversiteit is verdwenen. Hilversum is verjongd, beter bereikbaar en huisvest diverse hippe nieuwe mediabedrijven. Bijvoorbeeld Spil Games: het grootste onafhankelijke bedrijf op het gebied van online social gaming. Deze onderneming heeft in Hilversum een creatieve campus ontwikkeld. Oude en nieuwe media ontmoeten elkaar in Hilversum.

Gemeentelijke communicatie

Gemeente Hilversum zet in haar eigen communicatie de moderne technieken volop in, in woord en gedrag.


Evenementen

Met evenementen zoals het Media Park Jaarcongres en het internationaal ‘gamesconference Think, Design, Play’ profileert Hilversum zich als vestigingsplaats voor creatieve bedrijven. Dit gebeurt ook via websites, social media en advertorials in vakbladen. Daarnaast profileert Hilversum zich bij het grote publiek door middel van evenementen, zoals de Open Studio Dagen.


Media in de openbare ruimte

In 2030 is de creatieve sector zichtbaar in de openbare ruimte. Wie in het centrum van Hilversum rondloopt, merkt op diverse wijzen dat hij in de Mediastad is. Beeld en geluid, projectie en (serious) gaming worden in de openbare ruimte volop toegepast. Wifi is in het centrum en op belangrijke ontmoetingsplekken gratis beschikbaar.

 

 

 


Ontmoetingsplekken

Verder bieden fysieke ontmoetingsplaatsen voor de creatieve sector, zoals het Filmtheater, de Vorstin en broedplaatsen als het Kruispunt voor Beeldcultuur aanknopingspunten voor de versterking van het imago op het gebied van het culturele klimaat.

 

 

 


Bereikbaarheid

De digitale bereikbaarheid is uitstekend: glasvezel is voor inwoners en bedrijven beschikbaar in heel Hilversum. Daarmee loopt Hilversum voor op een groot deel van Nederland. Via glasvezel is het Media Park verbonden met alle belangrijke studio´s en uitzendlocaties in Nederland en met de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX), één van de grootste internetknooppunten ter wereld. Dit gegeven is benut ter versterking van het imago op het gebied van bereikbaarheid. Qua bereikbaarheid geldt dat fysieke en digitale bereikbaarheid van even groot belang zijn voor de creatieve sector. In 2030 is de fysieke bereikbaarheid van Hilversum per fiets, trein, bus en auto uitstekend. Ook het negatieve imago van de bereikbaarheid is veranderd in een positief beeld.